Popular Posts

Obserwatorzy

Liczba wyświetleń

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Translate

O mnie

Moje zdjęcie
Lubię czytać w wolnych chwilach, których niestety nie mam za dużo. Czytam wyłącznie dla przyjemności. Nudne książki porzucam, po co się męczyć ;) Uwielbiam szyć i przerabiać. Wszelkiego rodzaju ZPT są mi bliskie.

Szukaj na tym blogu

środa, 13 lutego 2013

Mrowisko

Autor: Doris Lessing 





"Twórczość laureatki Nagrody Nobla Doris Lessing mocno związana jest z jej biografią. Autorka spędziła młodość w Afryce Południowej; "afrykańska" część pisarstwa Lessing przepojona jest jej żywym uczestnictwem w otaczającej rzeczywistości, niezgodą na kolonialną politykę nierówności rasowej, krytyką bezpłodnej kultury białych na Czarnym Lądzie. Frapujące ją problemy społeczne Afryki przekuła na słowo i pomieściła w prezentowanym tomie, za który w 1954 roku otrzymała nagrodę im. Somerseta Maughama. W sposób wolny od zakłamanego sentymentalizmu Doris Lessing bierze pod lupę mieszkańców Czarnego Lądu. W tytułowej opowieści mały biały chłopiec przygląda się rojowisku czarnych robotników kłębiącemu się w kopalni złota. Ów chłopiec u stóp prawdziwego mrowiska zawiązuje przyjaźń z czarnym rówieśnikiem. Mrowisko stanie się metaforą wyzysku i przyjaźni, która nie godzi się na nierówność społeczną"

Tę książkę wypożyczałam na szybko z biblioteki, bo nie mialam co czytać i tak mi wpadła w ręce. Pośpiesznie przeczytałam o czym jest. Niestety niedokładnie. Umknęło mi, że w książce jest 5 opowiadań, a ja myślałam, że są to rozdziały, że jest to jedna cała powieść. Gdybym zauważyła to od razu, pewnie bym jej nie wzięła. No ale skoro już ją wypożyczyłam to zaczęłam czytać. Ciekawa była jak pisze laureatka Nobla
.
Autorka w tych opowiadaniach powraca powraca do kraju dzieciństwa. Pokazuje jak traktowani są mieszkańcy Afryki, pokazuje niesprawiedliwość społeczną. Lessing ma fajną umiejętność przedstawiania zdarzeń tak, że czytelnik bardzo wczuwa się w dziejące się historie.  Opowiadania mówią o życiu  w afrykańskich realiach, o wyzysku, o zamieszaniu jakie wprowadza biały człowiek.



Ulubione cytaty:
"Mój tatuś nieraz mówił, że nie mam poczucia humoru. A ja mu na to: Skąd wiesz, że to, z czego ja się śmieję, jest mniej zabawne niż to, z czego ty się śmiejesz?"

wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy

data wydania: 2007


liczba stron: 484

0 komentarze: